Det tjeckiska märket Skoda har lång erfarenhet av bilbygge, där det inte alltid varit guld och gröna skogar. Faktum är att märket under en period mest producerade skräp i form av billiga bilar som knappt klarade några krocktester eller viktiga undanmanöverprov. När Volkswagen togs in som partner till Skoda under början av 1990-talet började det dock hända saker – rejält. Skoda började nu tillverka bilar som var riktigt bra eller åtminstone med tiden. Motormässigt var det till en början gamla delar från fabrikshyllorna som gällde, men snart letade sig VW-koncernens motorer och växellådor ned i bilarna. Dessa komponenter sitter dessutom i bilar från Audi och Seat. Idag ser man ett stort antal Skoda-bilar på vägarna och de används dessutom flitigt av bland annat polis och körskolor över hela landet; oavsett om detta handlar om en trafikskola på Söder eller någon annanstans. Den allra första modellen som det ”nya” Skoda levererade var småbilen Felicia, som på alla sätt var bättre än föregångarna. Dock var det nästkommande modell, Octavia, som gav riktig fart åt försäljningen.

Gradvis roligare körning

Skoda Octavia blev en riktigt rymlig bil som i ett första skede enbart kom som sedanmodell. Redan från början fanns här VW-motorer för både bensin och diesel. Någon motorstarkare variant fanns inte till en början, men snart introducerades den kända 1.8 liters-motorn med turbo som användes i bland annat Golf GTI. Denna motor levererade 150 hästkrafter, vilket inte gjorde Octavia till någon racer men funkade ändå bra i bilen. Det var först när RS-modellen släpptes några år senare som det blev mer fart i bilen. Motorn var i grunden densamma men utvecklade nu 180 hästar. Här fanns nu möjligheten att äga en riktigt sportig Skoda med rivig motor, sportstolar och andra attribut som bidrog till upplevelsen. Den starkaste Skodan idag har dock 100 fler hästkrafter.

Skoda Octavia har vidareutvecklats på en rad olika sätt sedan den allra första modellen och den nuvarande varianten delar knappast en skruv med den första. Detsamma gäller förstås de andra modellerna som behållit sitt namn sedan nystarten. Småbilen Felicia som nämndes tidigare bytte dock namn till Fabia. Förändringarna var mycket stora. Fabia var en helt ny bil vilket tydligt märktes på köregenskaperna. För den som behövde en större bil och inte tyckte att Octavian räckte till, intresserade sig istället för modellen Superb. Superb har funnits under ganska många år vid det här laget, men den har i alla skepnader haft fantastiska utrymmen – inte minst i baksätet där passagerarna verkligen kan sträcka ut benen.

Skoda Superb combi är en av de rymligaste familjebilarna man kan köpa idag. Den är perfekt för långa människor som vill ha gott om sittplats när förarstolen är inställd. Dessutom är den perfekt att lasta prylar i, något som även Octavia combi är en mästare på. En Superb kan fås med en 280-hästarsmotor och fyrhjulsdrift, vilket sätter rejäl fart på ekipaget. En sportvagn och lastvagn på samma gång, med andra ord.

Author clara
Published
Categories Uncategorized
Views 192