I augusti 1959 såg en av bilhistoriens mest älskade klassiker dagens ljus, den i Sverige populärt kallade hundkojan, eller Austin och Morris Mini som de officiella namnen löd. Austin och Morris ingick båda i British Motor Corporations stall och det var företagets VD, Leonard Lord, som ville att de skulle utveckla en minibil för att möta konkurrensen från de tyska trehjuliga bilarna, typ Messerschmitt, och den italienska FIAT 500. Efter Suezkrisen hade det blivit bränslebrist och efterfrågan på bensinsnåla småbilar växte snabbt.

Uppdraget att designa den nya bilen gick till den mycket begåvade Alec Issigonis. Tillsammans med endast en handfull tekniker utvecklade Issigonis flera revolutionerande lösningar för Minin, som kom att påverka hur bilar konstruerades allt sedan dess. Huvudkravet på projektbilen var att den bara fick vara 10x4x4 fot stor, och att hela 80 % av bottenplattans yta skulle kunna användas till passagerarna och bagage. Det är detta som ligger bakom Hundkojans säregna fyrkantiga utseende. För att lösa dessa specifikationer kom Issigonis bland annat på att tvärställa motorn fram och att lägga växellådan under denna. Ett par ytterligare utrymmesbesparande åtgärder var att ge bilen framhjulsdrift och små hjul. Vidare sparade man utrymme på att göra karossen tunn, och därigenom krävdes skjutfönster, istället för fönster som sänktes ned i dörrarna. Den framhjulsdrivna bilen med frontmonterad motor fick väldigt bra vägegenskaper, vilket den skulle bevisa genom att vinna mängder av rallytävlingar under 1960-talet.

Under tiden som bilen producerades av BMC färdigställdes nära 5,4 miljoner Hundkojor av olika modeller. Bilen byggdes även på licens i andra länder under vissa perioder. Det färdigställdes Hundkojor i bland annat Italien, Spanien, Jugoslavien, Australien och Chile. Hundkojan bibehöll sin popularitet under alla år genom att den var en förhållandevis billig bil att köpa och köra, och den hade dessutom börjat erhålla kultstatus redan innan produktionen lades ned år 2000. Det finns många veteranhundkojor därute, och förhoppningsvis räddas allt fler från förgängelsen. Det finns även en växande marknad för ombyggda Minis. Det finns fortfarande en hel del ”bortglömda” exemplar att rädda, som till exempel den Morris Mini som används som matbinge till några hästar i en hage i Uppland. Behöver man en foderhäck till sin häst kan man ju köpa en ändamålsenlig sådan direkt, och låta någon Roverentusiast få rädda denna Hundkoja.

Att Hundkojan vann så stor popularitet allt sedan den först kom ut på marknaden, har säkert att göra med att den under flera decennier var en billig förstabil för ungdomarna. Vidare popularitet vann den genom sin tidlösa design och sina fantastiska köregenskaper och alla rallyvinster genom åren. Filmen ”The Italian Job” från 1969, med bland andra Michael Caine, gjorde säkert sitt till att bilens popularitet fortsatte att öka. Inom populärkulturen har Austin och Morris Minis alltid varit en kär bekantskap. Många artister, skådespelare och filmer har hjälpt till att sprida kärleken till Hundkojan. Allas vår antihjälte Mister Bean är bara en i raden av Miniälskare.

Author clara
Published
Categories Rengör din bil
Views 2964


youplay